Cena 590.00 zł + VAT (725.70 zł z VAT)Dostęp: online live | 6:00 h | Certyfikat
Prowadzący:
Doradca podatkowy
Termin:
15.11.2021 godziny szkolenia: 10:00 – 16:00
Miejsce:
Szkolenie online przy użyciu platformy Microsoft Teams
Cel szkolenia:
Ministerstwo Finansów zapowiadało uproszczenie rozliczeń podatników, które miało polegać na likwidacji deklaracji VAT. Faktycznie uchwalone zmiany nie przewidują jednak uproszczeń, a przeciwnie – rewolucjonizują dotychczasowy sposób prowadzenia ewidencji VAT (JPK_VAT) i nakładają na podatników nowe obowiązki sprawozdawcze.
Uczestnik szkolenia dowie się w jaki sposób prawidłowo wypełnić nowy plik JPK. Uzyska informację, gdzie szukać nowych struktur JPK i jak one wyglądają. Dowie się jakie transakcje i dokumenty muszą zostać ujęte w JPK oraz kiedy musi stosować dla nich specjalne oznaczenia. Dzięki tej wiedzy będzie w stanie prawidłowo wdrożyć nowy JPK w firmie oraz zadbać, aby stosowana struktura odpowiadała nowy regulacjom. Istotne jest to w szczególności z uwagi na nowe kary przewidziane za błędy w JPK.
Adresaci szkolenia:
- pracownicy działów księgowości i podatków,
- samodzielni księgowi,
- główni księgowi,
- pracownicy i właściciele biur rachunkowych,
- doradcy podatkowi,
- pracownicy działu informatyki,
- wszystkie osoby zainteresowane wdrożeniem JPK, w tym prowadzące samodzielną działalność gospodarczą.
Dodatkowe informacje:
- Autorskie materiały szkoleniowe zostaną przekazane uczestnikom w wersji elektronicznej na 1 dzień przed szkoleniem.
- Płatności za szkolenie należy dokonać nie później niż na 2 dni przed rozpoczęciem szkolenia.
- Najpóźniej na 1 dzień przed datą szkolenia wyślemy pocztą elektroniczną potwierdzenie o przyjęciu zgłoszenia, na podstawie informacji zawartych w dokonanym zgłoszeniu.
- Zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub do jego odwołania na 1 dzień przed planowaną datą jego rozpoczęcia o czym poinformujemy drogą mailową na adres wskazany w zgłoszeniu.
Program szkolenia
Nowy JPK, pakiet SLIM VAT (zmiany na 2021 r.), transakcje unijne w 2020 r., matryca stawek VAT, zmiany w białej liście, kasy wirtualne i online oraz paragony w formie elektronicznej.
- Nowy JPK – omówienie struktury JPK dotyczącej deklaracji VAT:
- od kiedy wchodzi w życie nowy JPK? Czy przewidziano jakieś okresy przejściowe?;
- jakich deklaracji dotyczy nowa struktura JPK;
- co z dotychczasowymi załącznikami do deklaracji VAT (np. dotyczącymi ulgi na złe długi);
- czy zmiany dotyczą również dotychczas składanych informacji podsumowujących;
- co z deklaracjami VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26 albo formularzem VAT-R?
- elementy dodane do deklaracji VAT (wniosek o zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych);
- analiza objaśnień do deklaracji VAT przewidzianych w rozporządzeniu;
- zasady korygowania deklaracji VAT za okresy sprzed października 2020 r.;
- czy korekta samej ewidencji VAT (bez korygowania deklaracji) będzie wiązała się z wydłużeniem zwrotu VAT?
- w jaki sposób będą składać nowy plik JPK podatnicy rozliczający się kwartalnie?
- Nowy JPK – ewidencja VAT:
- ewidencja VAT jako księga podlegająca kontroli organów KAS – ryzyko zarzucenia wadliwego lub nierzetelnego jej prowadzenia (odpowiedzialność karnoskarbowa);
- w jakich terminach należy przesyłać nowy plik JPK;
- obowiązki podatnika w przypadku, gdy stwierdzi on błędy w ewidencji VAT;
- zidentyfikowanie błędów w ewidencji przez naczelnika urzędu skarbowego – konsekwencje;
- kiedy naczelnik urzędu skarbowego będzie wzywał do skorygowania JPK_VAT oraz jaki będzie termin na skorygowanie tych błędów.
- kara 500 zł za każdy błąd w ewidencji – kiedy będzie wymierzana i czy można się od niej odwołać;
- sposoby na uwolnienie się od powyższych kar;
- analiza objaśnień do ewidencji VAT zawartych w rozporządzeniu;
- w jaki sposób korygować pliki JPK_VAT za okresy sprzed wejścia w życie nowych regulacji;
- Nowa ewidencja VAT – szczegółowa analiza elementów jakie musi zawierać ewidencja sprzedaży:
- rodzaje transakcji, z tytułu których należy wykazać podstawę opodatkowania i VAT należny – m.in. transakcje krajowe, WNT, import towarów, import usług;
- rodzaje transakcji, z tytułu których konieczne jest wykazanie podstawy opodatkowania – m.in. eksport towarów, eksport usług, WDT, dostawa z montażem;
- jakie dokumenty należy ująć w ewidencji sprzedaży oraz jakie dane z tych dokumentów podlegają wykazaniu;
- jak ująć w ewidencji VAT sprzedaż ewidencjonowaną za pomocą kasy rejestrującej albo opodatkowaną wg procedury marży;
- jak ujmować czynności, dla których nie są generowane żadne dokumenty (np. świadczenia na rzecz pracowników, podarunki dla kontrahentów itp.);
- czego dotyczą następujące oznaczenia dokumentów: RO, WEW, FP;
- dla jakich towarów i usług przewidziano dodatkowe oznaczenia w ewidencji sprzedaży;
- jakie usługi niematerialne wiążą się z koniecznością użycia określonego kodu;
- przedstawienie wszystkich oznaczeń dla poszczególnych transakcji i analiza, które mogą dotyczyć działalności uczestników szkolenia;
- jakie funkcje musi zawierać oprogramowanie księgowe, aby mieć pewność, że odpowiednie kody zostały przypisane.
- Nowa ewidencja VAT – szczegółowa analiza elementów jakie musi zawierać ewidencja zakupów:
- jakie transakcje zakupowe podlegają wykazaniu w ewidencji zakupów? Czy dalej możliwe jest nieujmowanie zakupów, z tytułu których nie odliczamy podatku naliczonego?
- jakie dane z faktur zakupowych należy ująć w ewidencji zakupów;
- przypadki, gdy podstawą zapisu w ewidencji zakupów jest inny dokument niż faktura;
- jakich dokumentów dotyczą nowe oznaczenia: RO, WEW, MK, IMP oraz MPP;
- zwrócenie uwagi na rodzaje oznaczeń, które uniemożliwiają zautomatyzowanie procesu nadawania kodów w ewidencji zakupów;
- zasady ujmowania w ewidencji VAT faktur wystawionych do paragonu.
- SLIM VAT – pakiet zmian planowanych na 2021 r.
- faktury korygujące in minus – brak konieczności uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej;
- wprowadzenie przepisów wskazujących moment rozliczenia korekt in plus;
- wydłużenie terminu do wywozu towarów przy zaliczce na poczet eksportu towarów;
- możliwość stosowania na potrzeby VAT kursu przeliczeniowego waluty obcej właściwego na gruncie podatków dochodowych;
- wydłużenie terminu odliczania VAT na bieżąco;
- możliwość odliczania VAT od usług noclegowych w niektórych przypadkach;
- zwiększenie limitu wartości towarów uznawanych za prezenty o małej wartoś
- Zmiany w split payment oraz WIS.
- Zmiany w WDT:
- omówienie przepisów unijnych obowiązujących od 1 stycznia 2020 r.
- jakich dokumentów pozwalających na zastosowanie stawki 0% wymagają przepisy unijne?
- czy od 1 lipca 2020 r. konieczne jest posiadanie przy WDT (do zastosowania stawki 0 %) dwóch dokumentów wystawionych przez podmiot niezależny od sprzedającego i kupującego?
- nowe przesłanki materialne wymagane do spełnienia przy WDT;
- czy niezłożenie informacji podsumowującej uniemożliwia zastosowanie stawki 0%?;
- od kiedy wchodzą w życie nowe wymogi?;
- magazyn call off stock – co daje jego stosowanie i czym różni się od dotychczasowego magazynu konsygnacyjnego;
- zmiany dotyczące transakcji łańcuchowych w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych – jak ustalić, do której z dostaw możemy zastosować stawkę 0%?;
- Nowa matryca stawek VAT i procedura występowania o wiążącą informację stawkową (WIS) – przepisy, które weszły w życie 1 lipca 2020 r.
- wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT,
- przykłady towarów/usług, dla których stawki ulegają obniżeniu lub podwyższeniu,
- “przełożenie” obecnie obowiązującego PKWiU 2008 na odpowiednie kody CN (dla towarów) lub symbole PKWiU 2015 (dla usług),
- stosowanie stawek obniżonych dla usług budowlanych i dostawy budynków mieszkalnych;
- stawka 5% i 8% w gastronomii;
- Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) – co daje i jak o nią wystąpić.
- Biała lista – zmiany wprowadzone od 1 lipca 2020 r.
- omówienie zmian dotyczących terminu na złożenie zawiadomienia (ZAW-NR) oraz organu właściwego do złożenia tego formularza,
- rozszerzenie przypadków, gdy płatność split payment będzie uwalniała od negatywnych konsekwencji w podatkach dochodowych;
- wprowadzenie braku obowiązku weryfikowania rachunków podmiotów zagranicznych;
- problematyka płatności realizowanych do banków (rachunki cesyjne, gospodarki własnej, factoring).
- Kasy rejestrujące:
- przesunięcie terminu obligatoryjnego stosowania kas online przez niektórych podatników;
- na czym polegają kasy wirtualne, kiedy można je stosować;
- czym różni się kasa wirtualna od kasy online:
- jakie grupy podatników mogą korzystać z kas wirtualnych;
- kiedy można stosować paragony w formie elektronicznej;
- czy zmiany mają wpływ na obowiązujące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących (uzyskiwanie zapłaty przelewem, czynności nieodpłatne itp.).
- Konsultacje oraz czas na pytania i odpowiedzi.