Cena
590.00 zł + VAT
(725.70 zł z VAT)
Dostęp: online live |
6:00 h
| Certyfikat

Prowadzący:

Termin:

15.11.2021 godziny szkolenia: 10:00 – 16:00

Miejsce:

Szkolenie online przy użyciu platformy Microsoft Teams

Cel szkolenia:

Ministerstwo Finansów zapowiadało uproszczenie rozliczeń podatników, które miało polegać na likwidacji deklaracji VAT. Faktycznie uchwalone zmiany nie przewidują jednak uproszczeń, a przeciwnie – rewolucjonizują dotychczasowy sposób prowadzenia ewidencji VAT (JPK_VAT) i nakładają na podatników nowe obowiązki sprawozdawcze.

Uczestnik szkolenia dowie się w jaki sposób prawidłowo wypełnić nowy plik JPK. Uzyska informację, gdzie szukać nowych struktur JPK i jak one wyglądają. Dowie się jakie transakcje i dokumenty muszą zostać ujęte w JPK oraz kiedy musi stosować dla nich specjalne oznaczenia. Dzięki tej wiedzy będzie w stanie prawidłowo wdrożyć nowy JPK w firmie oraz zadbać, aby stosowana struktura odpowiadała nowy regulacjom. Istotne jest to w szczególności z uwagi na nowe kary przewidziane za błędy w JPK.

Adresaci szkolenia:

  • pracownicy działów księgowości i podatków,
  • samodzielni księgowi,
  • główni księgowi,
  • pracownicy i właściciele biur rachunkowych,
  • doradcy podatkowi,
  • pracownicy działu informatyki,
  • wszystkie osoby zainteresowane wdrożeniem JPK, w tym prowadzące samodzielną działalność gospodarczą.

Dodatkowe informacje:

  • Autorskie materiały szkoleniowe zostaną przekazane uczestnikom w wersji elektronicznej na 1 dzień przed szkoleniem.
  • Płatności za szkolenie należy dokonać nie później niż na 2 dni przed rozpoczęciem szkolenia.
  • Najpóźniej na 1 dzień przed datą szkolenia wyślemy pocztą elektroniczną potwierdzenie o przyjęciu zgłoszenia, na podstawie informacji zawartych w dokonanym zgłoszeniu.
  • Zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub do jego odwołania na 1 dzień przed planowaną datą jego rozpoczęcia o czym poinformujemy drogą mailową na adres wskazany w zgłoszeniu.

Program szkolenia

Nowy JPK, pakiet SLIM VAT (zmiany na 2021 r.), transakcje unijne w 2020 r., matryca stawek VAT, zmiany w białej liście, kasy wirtualne i online oraz paragony w formie elektronicznej.

  1. Nowy JPK – omówienie struktury JPK dotyczącej deklaracji VAT:
  • od kiedy wchodzi w życie nowy JPK? Czy przewidziano jakieś okresy przejściowe?;
  • jakich deklaracji dotyczy nowa struktura JPK;
  • co z dotychczasowymi załącznikami do deklaracji VAT (np. dotyczącymi ulgi na złe długi);
  • czy zmiany dotyczą również dotychczas składanych informacji podsumowujących;
  • co z deklaracjami VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26 albo formularzem VAT-R?
  • elementy dodane do deklaracji VAT (wniosek o zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych);
  • analiza objaśnień do deklaracji VAT przewidzianych w rozporządzeniu;
  • zasady korygowania deklaracji VAT za okresy sprzed października 2020 r.;
  • czy korekta samej ewidencji VAT (bez korygowania deklaracji) będzie wiązała się z wydłużeniem zwrotu VAT?
  • w jaki sposób będą składać nowy plik JPK podatnicy rozliczający się kwartalnie?
  1. Nowy JPK – ewidencja VAT:
  • ewidencja VAT jako księga podlegająca kontroli organów KAS – ryzyko zarzucenia wadliwego lub nierzetelnego jej prowadzenia (odpowiedzialność karnoskarbowa);
  • w jakich terminach należy przesyłać nowy plik JPK;
  • obowiązki podatnika w przypadku, gdy stwierdzi on błędy w ewidencji VAT;
  • zidentyfikowanie błędów w ewidencji przez naczelnika urzędu skarbowego – konsekwencje;
  • kiedy naczelnik urzędu skarbowego będzie wzywał do skorygowania JPK_VAT oraz jaki będzie termin na skorygowanie tych błędów.
  • kara 500 zł za każdy błąd w ewidencji – kiedy będzie wymierzana i czy można się od niej odwołać;
  • sposoby na uwolnienie się od powyższych kar;
  • analiza objaśnień do ewidencji VAT zawartych w rozporządzeniu;
  • w jaki sposób korygować pliki JPK_VAT za okresy sprzed wejścia w życie nowych regulacji;
  1. Nowa ewidencja VAT – szczegółowa analiza elementów jakie musi zawierać ewidencja sprzedaży:
  • rodzaje transakcji, z tytułu których należy wykazać podstawę opodatkowania i VAT należny – m.in. transakcje krajowe, WNT, import towarów, import usług;
  • rodzaje transakcji, z tytułu których konieczne jest wykazanie podstawy opodatkowania – m.in. eksport towarów, eksport usług, WDT, dostawa z montażem;
  • jakie dokumenty należy ująć w ewidencji sprzedaży oraz jakie dane z tych dokumentów podlegają wykazaniu;
  • jak ująć w ewidencji VAT sprzedaż ewidencjonowaną za pomocą kasy rejestrującej albo opodatkowaną wg procedury marży;
  • jak ujmować czynności, dla których nie są generowane żadne dokumenty (np. świadczenia na rzecz pracowników, podarunki dla kontrahentów itp.);
  • czego dotyczą następujące oznaczenia dokumentów: RO, WEW, FP;
  • dla jakich towarów i usług przewidziano dodatkowe oznaczenia w ewidencji sprzedaży;
  • jakie usługi niematerialne wiążą się z koniecznością użycia określonego kodu;
  • przedstawienie wszystkich oznaczeń dla poszczególnych transakcji i analiza, które mogą dotyczyć działalności uczestników szkolenia;
  • jakie funkcje musi zawierać oprogramowanie księgowe, aby mieć pewność, że odpowiednie kody zostały przypisane.
  1. Nowa ewidencja VAT – szczegółowa analiza elementów jakie musi zawierać ewidencja zakupów:
  • jakie transakcje zakupowe podlegają wykazaniu w ewidencji zakupów? Czy dalej możliwe jest nieujmowanie zakupów, z tytułu których nie odliczamy podatku naliczonego?
  • jakie dane z faktur zakupowych należy ująć w ewidencji zakupów;
  • przypadki, gdy podstawą zapisu w ewidencji zakupów jest inny dokument niż faktura;
  • jakich dokumentów dotyczą nowe oznaczenia: RO, WEW, MK, IMP oraz MPP;
  • zwrócenie uwagi na rodzaje oznaczeń, które uniemożliwiają zautomatyzowanie procesu nadawania kodów w ewidencji zakupów;
  • zasady ujmowania w ewidencji VAT faktur wystawionych do paragonu.
  1. SLIM VAT – pakiet zmian planowanych na 2021 r.
  • faktury korygujące in minus – brak konieczności uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej;
  • wprowadzenie przepisów wskazujących moment rozliczenia korekt in plus;
  • wydłużenie terminu do wywozu towarów przy zaliczce na poczet eksportu towarów;
  • możliwość stosowania na potrzeby VAT kursu przeliczeniowego waluty obcej właściwego na gruncie podatków dochodowych;
  • wydłużenie terminu odliczania VAT na bieżąco;
  • możliwość odliczania VAT od usług noclegowych w niektórych przypadkach;
  • zwiększenie limitu wartości towarów uznawanych za prezenty o małej wartoś
  • Zmiany w split payment oraz WIS.
  1. Zmiany w WDT:
  • omówienie przepisów unijnych obowiązujących od 1 stycznia 2020 r.
  • jakich dokumentów pozwalających na zastosowanie stawki 0% wymagają przepisy unijne?
  • czy od 1 lipca 2020 r. konieczne jest posiadanie przy WDT (do zastosowania stawki 0 %) dwóch dokumentów wystawionych przez podmiot niezależny od sprzedającego i kupującego?
  • nowe przesłanki materialne wymagane do spełnienia przy WDT;
  • czy niezłożenie informacji podsumowującej uniemożliwia zastosowanie stawki 0%?;
  • od kiedy wchodzą w życie nowe wymogi?;
  • magazyn call off stock – co daje jego stosowanie i czym różni się od dotychczasowego magazynu konsygnacyjnego;
  • zmiany dotyczące transakcji łańcuchowych w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych – jak ustalić, do której z dostaw możemy zastosować stawkę 0%?;
  1. Nowa matryca stawek VAT i procedura występowania o wiążącą informację stawkową (WIS) – przepisy, które weszły w życie 1 lipca 2020 r.
  • wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT,
  • przykłady towarów/usług, dla których stawki ulegają obniżeniu lub podwyższeniu,
  • “przełożenie” obecnie obowiązującego PKWiU 2008 na odpowiednie kody CN (dla towarów) lub symbole PKWiU 2015 (dla usług),
  • stosowanie stawek obniżonych dla usług budowlanych i dostawy budynków mieszkalnych;
  • stawka 5% i 8% w gastronomii;
  • Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) – co daje i jak o nią wystąpić.
  1. Biała lista – zmiany wprowadzone od 1 lipca 2020 r.
  • omówienie zmian dotyczących terminu na złożenie zawiadomienia (ZAW-NR) oraz organu właściwego do złożenia tego formularza,
  • rozszerzenie przypadków, gdy płatność split payment będzie uwalniała od negatywnych konsekwencji w podatkach dochodowych;
  • wprowadzenie braku obowiązku weryfikowania rachunków podmiotów zagranicznych;
  • problematyka płatności realizowanych do banków (rachunki cesyjne, gospodarki własnej, factoring).
  1. Kasy rejestrujące:
  • przesunięcie terminu obligatoryjnego stosowania kas online przez niektórych podatników;
  • na czym polegają kasy wirtualne, kiedy można je stosować;
  • czym różni się kasa wirtualna od kasy online:
  • jakie grupy podatników mogą korzystać z kas wirtualnych;
  • kiedy można stosować paragony w formie elektronicznej;
  • czy zmiany mają wpływ na obowiązujące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących (uzyskiwanie zapłaty przelewem, czynności nieodpłatne itp.).
  1. Konsultacje oraz czas na pytania i odpowiedzi.

Zapisz się